אוטומציה שיווקית VS. אוטומציה QA

ההתפתחות הטכנולוגית המואצת בעשור האחרון הובילה לפיתוח דרכים אוטומטיות לפתרון בעיות ולייעול תהליכים שבעבר היו מתבצעים באופן ידני. אנו רואים אוטומציה החל מתחילת המהפכה התעשייתית בה פקקים של קופסאות נסגרו על ידי מכונות במקום על ידי פועלים, כאשר היום אוטומציה היא חלק בלתי נפרד גם מפיתוח ובדיקות תוכנה, שיווק אונליין ואף פעולות טכנולוגיות פשוטות כמו תכנות המזגן הביתי או וילונות הבית. עם זאת, לעתים, כאשר מדברים על אוטומציה בתחום התוכנה קיים שימוש כפול במונח אוטומציה העשוי ליצור בלבול.

automation 3154529 640 300x228 - אוטומציה שיווקית VS. אוטומציה QA
אוטומציה לעסק

במאמר זה נעמוד על ההבדלים בין אוטומציה בתהליך QA או בקרת איכות (בעיקר בתחום התוכנה) לבין אוטומציה של תהליכים עסקיים ופעולות שיווק.

מהו QA – ואיך מבצעים תהליך QA אוטומטי

לאחר פיתוח מוצר תוכנה מתבצע שלב בדיקות שנועד לבחון האם התוכנה החדשה או חלק מהמודולים שפותחו אכן עובדים ללא תקלות גם בתפעול “רגיל” וגם במקרי קצה שונים שעשויים ליצור שגיאות. אם ניקח לדוגמה פיתוח של אפליקציה – צוות ה

QA ינסה לעבור ממסך למסך, למלא נתונים שונים בטפסי האפליקציה, להפעילה עם חיבור WIFI זמין או ללא חיבור אינטרנט ובעצם להגיע למצב שבו האפליקציה נתקעת או מודיעה על שגיאה.

תהליך זה ניתן לבצע גם בצורה אוטומטית כאשר חלק מהנתונים המוזנים בטפסים נמשך ממסד נתונים שהוכן מראש והטפסים מתמלאים ברצף של פקודות. אם הפעולה בוצעה בהצלחה בתסריט מסויים הבדיקה מתועדת כי עברה בצורה חיובית. אם התגלתה הודעת שגיאה או שהתוכנה “קרסה” – מתועד התסריט המדויק שהוביל לקריסה על מנת שצוות הפיתוח יוכל לטפל בשגיאה זו ברמת הקוד בשלב מאוחר יותר.

אוטומציה בהקשר של בדיקות תוכנה מתבצע למעשה לפני שהמוצר או הפתרון יצא לשוק או לפני הוצאה של גרסה מסויימת. בניגוד לתהליך אוטומציה ב-QA אוטומציה שיווקית יוצרת פתרון חדש באופן אוטומטי. נרחיב על כך מעט.

bot icon 2883144 640 300x300 - אוטומציה שיווקית VS. אוטומציה QA
פיתוח תהליך אוטומטי לעסקים

אוטומציה שיווקית – ייעול תהליכים תוך בניית תסריטים קבועים מראש

גם Marketing Automation עושה שימוש בתסריט מוגדר מראש (אם פעולה X מתרחשת התחל פעולה Y) אך מפתח אוטומציה שיווקית יוצר למעשה פתרון המיועד לייעל תהליך שקודם לכן פעל בצורה ידנית. לדוגמה – לקוח פונה לעסק באמצעות אי-מייל לקבלת הצעת מחיר למוצר מסויים. המערכת האוטומטית מנתחת את סוג המוצר המבוקש, בוחנת את מחירו ומשיבה בחזרה ללקוח את הצעת המחיר במייל המנוסח בצורה אישית (וכולל גם את שם הפונה).

התסריט אינו חייב להסתיים בשלב זה – לאחר שבוע, במידה והלקוח טרם רכש את המוצר נשלח אליו מייל תזכורת שעשוי להכיל גם קופון המעניק הנחה של 10% על המוצר המבוקש, או מייל כללי הכולל מספר מבצעים כאשר אחד מהם הוא בקטגוריה של המוצר. פעולה אחרת בתסריט יכולה להתבצע לאחר שהלקוח רכש את המוצר. חודש לאחר מכן הוא זוכה למייל המציע לו מוצרים נלווים או רכישה של יחידה נוספת של אותו המוצר (למשל – מזון לבעלי חיים).

מה ההבדלים בין שני תהליכי האוטומציה?

כפי שניתן לראות הן תהליכי אוטומציה לעסקים והן אוטומציה בתהליך בדיקת מוצר חוסכים זמן ומשאבים. עם זאת, ההבדל העיקרי ביניהם הוא מטרת האוטומציה והשימוש השונה בתסריטים מוגדרים על מנת לבחון אם קיים באג בתוכנה שפותחה במקרה של אוטומציה בQA, או על מנת ליצור תוכנה חדשה שיכולה לשלב בין כמה מערכות. ניתן לראות דוגמה לשילוב המערכות בדוגמה שציינו לעיל כאשר ממשק הCRM בו מרוכזים הלקוחות הפוטנציאליים, טופס יצירת הקשר ובקשת הצעת המחיר באתר האינטרנט וכן מנגנון מיילים חכם השולח סדרה של מסרים בהתאם לפעולות הגולש משולבים יחדיו על מנת ליצור תהליך שיווק אוטומטי.

success 2917048 640 300x188 - אוטומציה שיווקית VS. אוטומציה QA
אוטומציה שיווקית לעסקים

בדיקות אוטומציה לעסקים וכן פיתוח אוטומציה לעסקים שניהם מסוגלים לייעל תהליכים קיימים וכאשר מבצעים אותם על ידי חברה בעלת ניסיון בהבנה ותכנון תסריטים המבוססים על דפוסי התנהגות של לקוחות ומתעניינים פוטנציאליים, אפשר למקסם את אחוזי ההמרה של פרסום קיים או להפוך את מאגר הלקוחות הקיים בחברה למאגר של לקוחות חוזרים. מלבד סיוע בתהליך השיווק אוטומציה עסקית יכולה לשמש גם על מנת לייעל תהליכים כמו שירות לקוחות אוטומטי או ניהול מלאי חכם.

ואם רוצים – אפשר לשלב בין השניים…

כעת, כאשר הבהרנו את ההבדל בין האוטומציה המשמשת לבדיקת מוצר קיים מול אוטומציה שנועדה לשיפור תהליכים שונים במנגנון השיווק ומחלקות נוספות בעסק נציין כי ניתן בכל זאת לשלב בין שני התהליכים. לאחר שיצרנו ממשק פועל על בסיס אוטומטי המייעל את תהליך השיווק ניתן לבדוק כי הוא אכן פועל כשורה באמצעות יצירת תסריטי בדיקת הפתרון שיצרנו בתהליך QA אוטומטי.

לחזור למשהו ספציפי?